24 July, 2008

Dokumen Rahsia Duta Inggeris Tahun 1910 - Gerakan menghancurkan Islam di Turki

DOKUMEN ini pada mulanya sangat rahsia sekali. Bentuknya adalah surat yang dikirim oleh duta Inggeris di Konstantin, Sir Gebrar Lother, pada 29 Mei 1910 kepada Menteri Luar Inggeris Sir C. Harwing. Surat rahsia itu berisi data-data terperinci mengenai hubungan antara kelompok Jam'iyah al-Ittihad wa at-Taraqi dengan Yahudi dan gerakan masonisme.

Kenapa saya tergerak hendak menulis pasal hal ni. Semuanya bermula apabila Datuk Seri Anwar Ibrahim (DSAI) berlindung di Kedutaan Turki baru-baru ini kerana mendapat ancaman bunuh oleh pihak-pihak tertentu (sudah tentunya dari pihak rahsia).

Bila berdiskusi bersama teman-teman mengenai hal ini, terdengarlah kata-kata: "Anwar dah masuk perangkap CIA, pasal dia berlindung di Kedutaan Turki!" Saya pun termenung. Lalu berminat lah nak kaji pasal negara Turki. Apa kena mengena Turki dengan CIA?

Apabila hati tergerak nak kaji pasal negara Turki. Tiba-tiba saya dapat satu buku bertajuk "TURKI NEGARA DUA WAJAH" Apabila baca sinopsis buku berkenaan, ia memang oleh 'relate' dengan kaitan Turki dengan CIA.

Dalam buku itu ada menceritakan dokumen sulit berkenaan bagaimana strategi Yahudi untuk menghancurkan idealisme-idealisme Islam di Turki sehingga menjadi negara 'sekular'. Macam mana agen-agen perisikan Yahudi yang berselindung di sebalik (menyusup dan menyamar menjadi anggota) pertubuhan Islamiyah semata-mata untuk menggerakkan secara halus agenda mereka.

1 comment:

sri tri buana said...

tak faham le bhai... ko boleh terangkan secara menyeluruh tak tentang tajuk nih...?