25 August, 2008

Peranan Agensi Perisikan Pusat Amerika Syarikat

ENTAH tiba-tiba saya boleh terbaca akhbar Kosmo 1 Ogos lalu. Dalam banyak muka surat, secara tiba-tiba juga ternampak berita "Bush dedah agensi perisikan AS dibaikpulih". Apabila membacanya, dapatlah beberapa "kod" yang mengesahkan analisis sebelum ini terhadap peranan mereka di seluruh dunia.

Point yang pertama, agensi perisikan berkenaan telah terbukti bekerjasama dengan agensi perisikan dari negara luar.

Point yang kedua, perenggan akhir mengatakan, agensi perisikan masih dilarang untuk membunuh pemimpin asing dan mengendalikan eksperimen manusia. Hakikat sebenarnya adalah terbalik.

Sungguhpun ada perkataan 'masih dilarang' tetapi sebenarnya ia telah pun berlaku. Kena baca secara terbalik. bahasa perisikan tidak straight forward! ia kena diperhalusi dan dianalisis.

Bukan menjadi rahsia lagi di seluruh dunia tentang peranan yang dimainkan oleh agensi perikan Amerika Syarikat yang terkenal itu walaupun mereka ada agensi perisikan yang lebih teratas iaitu NIA - National Intelligent Agency yang terletak di bawah pentadbiran Presiden Amerika Syaarikat.

Segala kejadian yang berlaku seperti peperangan, pertukaran pemimpin dunia dan pembunuhan pemimpin dunia tidak terlepas untuk mengatakan mereka terlibat dalam perancangan secara halus yang mana ianya agak sukar hendak dibuktikan.

Di Malaysia, subjek yang menjadi sasaran mereka adalah Anwar Ibrahim. Saya tak nak bercakap panjang lagi pasal hal ini kerana esok adalah hari penentuan sama ada Anwar menang atau tewas.

Setakat jam 12 tengah malam tadi, terdapat maklumat yang mengatakan BN akan memenangi pilihan raya Permatang Pauh dengan undi majoriti sekitar 400 hingga 800. Kita tengok esok sejauh mana kebenarannya.

No comments: