29 August, 2008

Bagaimana International Republican Institute (IRI) bantu Anwar Ibrahim?

Panelists, current and former members of NED’s Board of Directors, as well as representatives of NED’s core institutes and the Library of Congress pose for an official picture marking the donation of its founding papers by NED to the Library. L to R: Panelist Anwar Ibrahim, former NED Vice Chairman Tom Donahue, NED board member Judy Shelton, former NED Chairman and US Senator Bill Brock, IRI President Lorne Craner, panelist Zainab Bangura, NED Treasurer Robert Miller, NED Secretary and panelist Jean Bethke Elshtain, Solidarity Center Executive Director Ellie Larson, John Earl Haynes of the Library of Congress Manuscript Division, NED President Carl Gershman, NED board member Howard Wolpe, Former Senate Majority Leader and NDI board member Tom Daschle, US Representative and NED board member Gregory Meeks, NDI President Ken Wollack, CIPE Executive Director John Sullivan, US Representative and former NED board member Donald Payne.Sumber foto klik di sini

Bagaimana International Republican Institute (IRI) bantu Anwar Ibrahim?

Artikel ini menganalisis peranan NED dan IRI dalam membantu Anwar menghadapi pilihanraya umum dan merealisasikan cita-citanya menjadi PM, 16 September ini.

Apa itu IRI ?

IRI adalah 'non-profit organization', kerajaan Amerika.

Menurut Presiden Bush semasa berucap di IRI (2005) IRI merupakan instrumen paling berkesan menyebarkan agenda 'demokrasi' di dunia. IRI berfungsi melatih kader-kader baru (pro-Amerika) melalui proses pilihanraya.

Kata Bush, "I appreciate the work IRI is doing to advance the cause of liberty. For more than two decades, IRI has been at the forefront of democratic change in more than a hundred countries. You've trained the next generation of leaders, you've strengthened political parties, you've monitored elections, and you're helping to build civil societies."

"If the Middle East remains a place where freedom does not flourish, it will remain a place of stagnation and resentment and violence ready for export. The United States has adopted a new policy, a forward strategy of freedom in the Middle East; a strategy that recognizes the best way to defeat the ideology that uses terror as a weapon is to spread freedom and democracy."

Berdasarkan ucapan Bush ini, dua kaedah digunakan oleh Amerika untuk menyebarkan "demokrasi" ke negara-negara luar iaitu pertama menggunakan ketetenteraan dan kedua menaja parti dan individu tertentu dalam pilihanraya. Salah satu boleh digunakan, mengikut kaedah yang lebih berkesan.

Mungkin sesetengah negara,(misalnya Indonesia dan Malaysia) memadai dengan bantuan dana dalam pilihanraya, tanpa ketenteraan.

Tetapi dalam kes negara Timur Tengah, di Iraq dan Afganistan, ketenteraan didahulukan, kemudian diikuti dengan peranan IRI dalam menguruskan pilihanraya. Dalam erti kata lain, selepas perang IRI akan berfungsi menaja calon dan parti untuk mengangkat Presiden boneka, yang pro Amerika Syarikat.

IRI 'nonprofit organization' kembar NED agenda terselindung Amerika

Term 'nonprofit organization' bermaksud organisasi yang tidak mementingkan keuntungan. Tarafnya IRI tidak sama dengan NGO, kerana badan itu merupakan satu agensi yang diluluskan oleh kerajaan Amerika. NGO boleh dibuat oleh sesiapa secara sukarela tetapi agensi IRI merupakan badan yang disahkan oleh kerajaan Amerika. Semua urusan perlantikan Ahli Jawatankuasa, mestilah dipilih oleh kerajaan Amerika.

Sejarah awal penubuhan IRI sebagai merealisasikan ucapan Presiden Amerika Ronald Reagan pada tahun 1982.

Menurut Ronald Reagen, kaedah lama Amerika 'menawan' dunia Sebelum menggunakan Central Intelligence Agency (CIA) dan United States Agency for International Development (USAID) dianggap sudah ketinggalan zaman kerana kedua-dua agensi itu sudah dicop berwajah 'hitam'.

Jadi menurut Reagen, Amerika perlu memikirkan satu kaedah baru yang berwajah 'putih' bertemakan 'demokrasi' yang akhirnya diterjemahkan dengan penubuhan dua badan penyumbang dana demokrasi iaitu NED dan IRI pada tahun 1983.

Jadi NED adalah badan induk 'demokrasi', manakala IRI pula cabang NED yang berfungsi khusus dalam pilihanraya. Menurut Right Web NED, selain IRI terdapat tiga lagi badan yang bergerak yang turut membantu NED menyemai 'demokrasi' iaitu NDI (the National Democratic Institute for International Affairs), ACILS (the American Center for International Labor Solidarity) dan CIPE (the Center for International Private Enterprise)

Peranan IRI dan NED dalam misi menakluk dunia telah dijelaskan dalam beberapa artikel sebelum ini; Bagaimana CIA & USAID menyeludup masuk dalam NED,(klik artikel ini). Bagaimana NED & IRI membantu individu dan parti yang bertemakan "reformasi" dalam pilihanraya (klik artikel ini) dan bagaimanakah NED membantu Anwar Ibrahim secara khusus untuk merealisasikan cita-cita menjadi PM, 16 September 2008 (klik artikel ini)

Bagaimana IRI membantu Anwar di luar negara ?

Sudah disimpulkan sebelum ini bahawa IRI adalah salah satu cabang NED. Bermakna setiap program yang dianjurkan oleh NED yang melibatkan Anwar, maka secara automatik, IRI juga akan turut serta.

Misalnya pada 22-23 April 2005, Lorne Craner,Presiden IRI, dalam program 6th Annual Conference, Center for the Study of Islam & Democracy (CSID, di Marriot Wardman Park Hotel, Washington, anjuran NED, berucap memuji-muji Anwar yang dianggap sebagai "hero baru dunia kini".

Baca artikel penuh melalui sumber yang asal. Klik di sini.

NED, NDI & IRI, Projek Demokrasi Amerika untuk menakluk negara-negara luar. Klik di sini


No comments: