04 June, 2008

KEJATUHAN PAK LAH SEMAKIN HAMPIR

Sama ada bahagian 'perisikan' hendak mengenakan Pak Lah atau Pak Lah sendiri yang cakap 'tak serupa bikin'.

Satu
Waktu sebelum diisytiharkan pembubaran Parlimen untuk, Pak Lah menafikan kenyataan akan adanya 'pembubaran Parlimen', tetapi keesokan harinya Parlimen dibubar bagi membolehkan pilihan raya umum ke-12 diadakan.

Kedua
Kelmarin, akhbar melaporkan harga minyak akan naik dijangka bulan Ogos. Tetapi petang semalam Pak Lah umumkan kenaikan harga minyak dan diesel.

Perkara pertama:
Ramai orang tidak tahu bahawa penentuan sesuatu tarikh seperti hendak mengadakan pilihan raya umum ditentukan sendiri oleh Perdana Menteri. Sebenarnya kalau tidak mendapat lampu hijau daripada golongan 'perisikan', PM tak kan boleh mengumumkan pembubaran parlimen.

Perkara kedua:
Berkaitan dengan kenaikan harga minyak, kalau tidak ada 'penasihat-penasihat' yang di belakangnya dipengaruhi golongan 'perisikan' yang mana penasihat-penasihat itu tidak pun tahu akan adanya unsur halus itu, sudah tentu kenaikan harga minyak tidaklah menjadi yang terburuk dalam sejarah.

Terdapat cakap-cakap mengatakan golongan 'perisikan' sedang mengenakan Pak Lah untuk memberi tekanan kepada PM supaya meletak jawatan dengan terhormat seperti mana yang dilakukan oleh bekas PM sebelum ini, Tun Dr Mahathir.

Dalam enam bulan akan datang, beberapa peristiwa yang sukar dijangka dijangkakan akan berlaku bagi memastikan Pak Lah meletak jawatan kerana kemimpinannya tidak lagi disokong oleh 'masyarakat perisikan' yang terdiri dari Polis dan Tentera.

Negara terdedah dengan ancaman keselamatan di bawah kepimpinan Pak Lah. Pak Lah kata hendak memperbaiki sokongan akar umbi ahli-ahli UMNO kepadanya dan Barisan Nasional. Jawapannya, Pak Lah tak kan boleh melakukannya tanpa mendapat sokongan 'masyarakat perisikan'.

Kalau Pak Lah berdegil juga - tak nak letak jawatan - mungkin satu lagi peristiwa hitam 13 Mei akan diwujudkan secara 'halus'. MUNGKIN ia di'guna'kan sebagai jalan terakhir. Modus operandinya tetap sama iaitu menggulingkan kepimpinan yang lemah kepada kepimpinan yang baru demi 'Keselamatan Negara'.

Siapakah bakal PM selepas ini?
Sama ada Anwar ataupun Najib yang akan menjadi PM, masa sahaja yang akan tentukan. Macam-macam kemungkin boleh berlaku. Yang pasti Anwar satu 'link' dengan Pak Lah, manakala Najib satu 'link' dengan Tun Dr Mahathir. Antara legasi Pak Lah dengan legasi Mahathir. Antara perisikan dari 'luar negara' dengan perisikan dalam negara. Siapakah yang menang? Kita tengok nanti.

Yang nyata, negara luar yang di belakangnya adalah golongan Neo-kon mahukan Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri Malaysia selepas Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi. Macam mana boleh berlaku? Let them play the game!

No comments: