06 May, 2008

Kenapa wartawan jadi sasaran polis? - Kit Siang

Oleh: Intan Abdullah

KUALA LUMPUR, 7 Mei (Hrkh) - Tindakan pihak polis yang menahan dua orang wartawan akhbar The sun yang membuat liputan mengenai kes penyelewengan wang Persatuan Isteri-isteri Wakil Rakyat Selangor (Balkis) dianggap mempunyai unsur balas dendam selepas tidak berpuas hati dengan kekalahan yang dialami BN pada pilihan raya umum lalu.

Lim Kit Siang (Ipoh Timur-DAP) berkata berita yang disiarkan akhbar tersebut dengan tajuk '10 juta hilang dalam masa tiga hari' telah menjadi punca kedua-dua wartawan tersebut ditangkap polis bagi membantu siasatan berhubung laporan tersebut.

"Kita seharusnya menggalakkan media menjalankan 'investigative journalism', dan yang menghairankan saya adalah kenapa wartawan menjadi sasaran pihak polis?

"Begitu juga dengan insiden tangkapan tiga wakil rakyat di Bachang, Melaka pada hari pekerja sehingga mereka dipukul, ditendang serta dikasari pihak polis," katanya dalam perbahasan titah ucapan Duli Yang Maha Mulia Yang DiPertuan Agong semalam.

Perbahasan mengenai hal tersebut mendapat penjelasan Sim Tong Him (Kota Melaka-DAP) mengenai kejadian sebenar yang berlaku pada hari kejadian.

Bagaimanapun, ia menerima teguran Dato' Bung Moktar Radin (Kinabatangan-BN) yang menggunakan aturan mesyuarat menyatakan Tong tidak memandang kepada Yang DiPertua Dewan.

"Kedudukan saya di tepi ini menyebabkan seolah-olah saya tidak dapat menghadap YDP dewan secara terus," katanya.

Perbahasan diteruskan dengan hujah yang dibangkitkan oleh Dr Lo'Lo' Mohd Ghazali (Titiwangsa-PAS) menyatakan bahawa wakil rakyat tidak sewajarnya diperlakukan seperti penjenayah.

"Tidak sewajarnya wakil rakyat digari dan dikasari kerana membela masalah rakyat," tegasnya.
Lim kemudian menegaskan bahawa apa yang berlaku membuktikan bahawa pihak polis telah digunakan pihak tertentu untuk kepentingan pihak tertentu.


"Polis tidak boleh menjadi alat kepada Umno-BN,"ujarnya seraya disambut sokongan sidang dewan. - mks.

Dipetik dari: http://www.harakahdaily.net/

Mungkinkah tindakan ini merupakan salah satu dari bentuk provokasi? Ada yang kata ya, ada yang kata tidak. Dua-dua jawapan boleh pakai.

Bermula dari jawapan tidak. Tidak kerana itu adalah prosedur biasa pihak Polis. Tangkapan itu bertujuan supaya pihak keselamatan mendapatkan maklumat berhubung laporan wartawan berkenaan. Daripada mana sumber wartawan berkenaan diperolehi? Adakah berdasarkan kepada fakta atau hanya cakap dengar daripada sebelah pihak? Atau ada agenda pihak tertentu? Pihak Polis sudah tentu menyiasat dari pelbagai sudut. Biarkan pihak Polis menjalankan tugas mereka.

Bagaimana kalau dikatakan ya provokasi? Memang ada di kalangan teman-teman mengandaikan tindakan itu berbentuk provokasi. Dan akan ada lagi tindakan yang sedemikian rupa selepas ini. Tidakkah peristiwa Raja Petra juga berbentuk provokasi? Kalau provokasi, apa motifnya? Untuk apa?

Semalam, ada kawan dari kalangan veteran UMNO yang dahulunya pernah mendedahkan saya tentang bidang risikan memberi jawapan melalui sms: "Pet akan jadi hero!" Pet merujuk kepada Raja Petra.

Kemudian disusuli dengan sms berikut: "Pak Lah mula bertindak keras atas penentangnya atas arahan Bush!"

Saya jolok lagi beberapa soalan supaya beliau menjawabnya dengan tepat. Dan ini jawapannya: "Pak Lah dah lama buat pakatan ikut telunjuk AS. Kalau tidak, anaknya Kamaludin dituduh teroris dan di Guatanamo Bay kerana terbabit dgn skandal SCOMI (program buat senjata nukliar utk Libya)." Itulah sms daripada beliau. Saya tidak ubah bahasanya.

Bagi orang biasa, agak sukar hendak menerima kenyataan apatah lagi membaca keadaan politik semasa sekarang. Sekarang apa yang telah berlaku? Lepas ini apa yang akan berlaku? Yang telah berlalu dan telah menjadi sejarah kenapa ia boleh berlaku? Contohnya perisitiwa 13 Mei, 1969. Dalam buku sejarah tak dinyatakan pun peranan yang dilakukan oleh 'tangan-tangan halus' yang menyebabkan orang-orang bertindak di luar fikiran dan kemanusiaan.


Tak percaya, bacalah surat terbuka Mahathir (sekarang Tun Dr Mahathir) kepada Tunku Abdul Rahman bertarikh 17 Jun 1969. Ada orang suruh saya baca buku "LEGASI MAHATHIR" tulisan Sivamurugan Pandian. Dari buku inilah saya dapat membaca surat Mahathir kepada Tunku, muka surat 407.

Orang biasa membaca surat itu mungkin membaca dari sudut yang tersurat. Tetapi yang tersiratnya, agak sukar hendak digali kalau tidak ada "sense" intelligent. "Sence" intelligent diperolehi dari 2: latihan ataupun anugerah Tuhan. Ada yang perolehi dari latihan, ada pula yang diberi oleh Tuhan dan ada juga kedua-duanya sekali.

Apa yang berlaku sebelum 13 Mei 1969 hampir sama dengan keadaan sekarang. Cuma ia tidak berlaku peristiwa hitam itu. Tetapi bukan bermakna tak berlaku sekarang, tidak berlaku akan datang. Ianya boleh berlaku lagi kalau pemimpin terus "berdegil", hanya mementingkan diri dan anak beranak daripada memikirkan rakyat bawahan.

Ya, sejarah telah berulang! Apa yang berlaku sekarang mirip apa yang berlaku pada zaman Tunku Abdul Rahman, cuma peristiwa rusuhan sahaja yang tidak berlaku. Dan berhati-hati, jika pemimpin sekarang masih mempertahankan nafsu peribadi, peristiwa berdarah itu boleh jadi berulang. Tanda-tandanya sudah ada!

Pemimpin sekarang harus betul-betul belajar dari kesilapan masa lalu. Kalau tidak, peristiwa hitam akan berulang!

Percayalah, selepas ni, akan ada lagi provokasi lain akan muncul. Untuk apa? Bagi yang dikurniakan deria intelligent oleh Tuhan ataupun mendapat latihan boleh faham akan apa yang diterangkan di sini.

No comments: